Trei Intre logica inimii si logica mintii

Cu temele pe care le pune in dezbatere Vasile Dem. Zamfirescu se asaza in inima filosofiei culturii una dintre disciplinele cele mai actuale si mai atragatoare din sanul filosofiei. In particular este vorba de doua teme care au fost subiacente oricarei filosofii adevarate dar pe care numai filosofia culturii a stiut sa le puna limpede in lumina: deosebirea dintre suflet si spirit intai apoi tensiunea dintre natura si cultura in om si in obiectivarile lui. Goethe si Hegel au pregatit terenul pentru amandoua problemele filosofia de dupa ei a venit sa le dea direct sau indirect un relief deosebit mai ales tensiunii dintre natura si cultura iar prima jumatate a veacului catastrofala cum a fost sub raport istoric ramane sa fie mentionata de istoria viitoare a culturii europene tocmai poate pentru limpezirea si punerea pe prim plan a acestor doua mari teme. Este suficient sa ne gandim la ceea ce se admite de obicei a fi contributia veacului XX in materie de noi idei calauzitoare ale umanitatii anume la descoperirea si in orice caz valorificarea inconstientului pe de o parte la extraordinara reabilitare a simbolului si simbolismelor de alta spre a intelege dintr-o data ca ideile noi nu ar fi fost cu putinta fara filosofia culturii respectiv fara tematica suflet-spirit natura-cultura.
Azi 24,28 -24,95 LEI

Prețul mediu 24,62

Cumpără la cel mai bun preț de la magazinele de mai jos sau caută alte produse:
Cere părerea prietenilor tăi:
Magazine recomandate
  • Trei Intre logica inimii si logica mintii

    Trei Intre logica inimii si logica mintii


    Cu temele pe care le pune in dezbatere Vasile Dem. Zamfirescu se asaza in inima filosofiei culturii una dintre disciplinele cele mai actuale si mai atragatoare din sanul filosofiei. In particular este vorba de doua teme care au fost subiacente oricarei filosofii adevarate dar pe care numai filosofia culturii a stiut sa le puna limpede in lumina: deosebirea dintre suflet si spirit intai apoi tensiunea dintre natura si cultura in om si in obiectivarile lui. Goethe si Hegel au pregatit terenul pentru amandoua problemele filosofia de dupa ei a venit sa le dea direct sau indirect un relief deosebit mai ales tensiunii dintre natura si cultura iar prima jumatate a veacului catastrofala cum a fost sub raport istoric ramane sa fie mentionata de istoria viitoare a culturii europene tocmai poate pentru limpezirea si punerea pe prim plan a acestor doua mari teme. Este suficient sa ne gandim la ceea ce se admite de obicei a fi contributia veacului XX in materie de noi idei calauzitoare ale umanitatii anume la descoperirea si in orice caz valorificarea inconstientului pe de o parte la extraordinara reabilitare a simbolului si simbolismelor de alta spre a intelege dintr-o data ca ideile noi nu ar fi fost cu putinta fara filosofia culturii respectiv fara tematica suflet-spirit natura-cultura. mai multe detalii aici
    în stoc
    24 ,28 LEI
  • Trei Intre logica inimii si logica mintii

    Trei Intre logica inimii si logica mintii


    Daca exista intr-adevar o logica a inimii cum gandea Pascal atunci ambivalenta afectiva este unul dintre capitolele sale importante. Vechii moralisti au inregistrat fenomenul cu mult inainte de aparitia psihanalizei dar formularile lor devin pe deplin transparente si se imbogatesc cu sensuri noi abia intr-o lectura psihanalitica. Asa cum reiese din Totem si tabu Freud a descoperit topografia bietajata a ambivalentei afective prin studiul nevrozei obsesionale. Excesul de afectiune fata de o persoana apropiata care se manifesta in aceasta disfunctie psihica trebuie pus pe seama existentei unei dusmanii inconstiente inspirate de acelasi obiect uman. [] Ca in atatea alte cazuri Freud regaseste la oamenii sanatosi ceea ce a descoperit la cei bolnavi. - Vasile Dem. Zamfirescu In privinta existentei unui instinct al mortii Konrad Lorenz unul dintre parintii etologiei laureat al premiului Nobel pentru cercetarile sale isi exprima in mod categoric dezacordul: Aceasta ipoteza straina biologiei este in ochii etologului nu numai inutila ci si falsa. In cartea dedicata istoriei naturale a agresivitatii de unde este extras acest citat Lorenz nu mai considera necesar sa argumenteze falsitatea ipotezei freudiene atat de evident i se pare neadevarul ei. Si totusi de ce mor organismele vii cum se explica faptul incontestabil ca imbatranirea si moartea exemplarelor unei specii se produc in urma actiunii unor cauze interne? - Vasile Dem. Zamfirescu Despre constelatia Freud Adler Jung cu psihologia lor abisala nu s a scris la noi cu atata competenta lucrarea celebra a lui Ludwig Klages Spiritul ca tagaduitor al sufletului va fi cunoscuta abia prin relatarile de aici asupra lui Nietzsche ca precursor al psihologiei abisale nu se scrisese inca defel De cateva ori in cursul lucrarii sale autorul se refera ca la un egal al clasicilor sau al cvasiclasicilor comentati la Blaga ajungand chiar pana la a socoti in legatura cu problemele inconstientului ca procesul de trezire a constiintei filosofice la reprezentantii orientarilor abisale isi atinge punctul culminant la Blaga cu a sa noologie abisala La fel va interesa prin noutatea si siguranta interpretarii ei incercarea intitulata O superstitie a poporului roman in lumina etologiei. Folclorul si basmele noastre pot fi cercetate si altfel decat cu mijloacele etnografiei mai ales in lumina ideilor veacului (inconstient colectiv arhetip psihologie abisala simbolism) pe care un Mircea Eliade a stiut atat de bine sa le prefaca in instrumente de cunoastere si validare a culturilor folclorice. Autorul de fata interpretand cu mijloace moderne o superstitie populara reuseste sa gaseasca intelesuri in neintelesul folcloric. - Constantin Noica mai multe detalii aici
    în stoc
    24 ,95 LEI